اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

رابطه فلسفه صدرا با طرح تحول اقتصادی

دوشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۲، ۰۷:۰۹ ق.ظ

حسن عباسی می­گوید: [من معتقدم فلسفه اسلامی آکنده از التقاط است و نتوانسته نجات بخش باشد. الان که طرح تحول اقتصادی انجام می­شود این صدرایی­ها نتوانستند دو صفحه حکمت اقتصادی از دل قرآن دربیاورند. دو صفحه نتوانستند! آقای جوادی آملی بفرما کجاست؟ کو؟] +


عقل بشری دو سنخ مسئله را درک می­کند: یک دسته «هست­ها و نیست­ها» و یک دسته «بایدها و نبایدها». دسته­ی اول مجموعه­ی جهان­بینی را می­سازند و دسته­ی دوم مجموعه­ی ایدئولوژی را. روش کشف و گردآوری این اندیشه­ها (در هر دو دسته) اگر وحی الهی باشد، به مجموعه­­ی آن­ها دین (مکتب) گفته می شود که دو بخش است: معارف (اصول دین) و احکام (فروع دین). اما روش داوری در حوزه­ی معارف، روش عقل برهانی است و در حوزه­ی احکام، روش عقلایی و استنباط فقهی.­

مسائل اقتصادی از جنس بایدها و نبایدها هستند و اگر قرار باشد از قرآن استخراج شوند، این کار باید با زبان­شناسی قرآن (اصول فقه شیعه) انجام بگیرد، البته مبادی و مقاصد این مسائل (یعنی وجوه هستی­شناختی، انسان­شناختی و معرفت­شناختی) بر عهده­ی فلسفه و نظام جهان­بینی توحیدی است.

این فقه جواهری است که برنامه­ی جامع و عملی اداره­ی انسان از گهواره تا گور است. اگر گفته اند فلسفه مادر تمام علوم است به خاطر این است که مبادی و مقاصد آن ها را تأمین می کند، اما وارد «مسائل» آن ها نمی شود، زیرا موضوع فلسفه «موجود بما هو موجود» است و با این حیث نمی تواند وارد تعیّنات ماهوی، عوارض مادّه، قضایای شخصی و یا بایدها و نبایدها بشود. مطالبه ی طرح تحول اقتصادی از فلاسفه صدرایی مطالبه ی به جایی نیست. این کار تنها با کمک حکمای فقیه و فقهای حکیم، که دارای پایگاه حکمت متعالیه و نگاه فقه حکومتی اند و نیز مشاوره ی کارشناسان و موضوع شناسان اقتصادی و سیاسی به انجام می رسد.

نظرات  (۳)

چرا شیمی ما ریاضی ما کلام ما رجال ما درایه ما حدیث شناسی ما جغرافیای ما تاریخ ما ادبیات عرب ما مختصر و معانی ما و الی آخر از علوم دیگر نتوانسته اند یک طرح تحول اقتصادی بیرون بدهند؟ چرا ؟ واقعا چرا؟
عذر میخواهم اصول فقه را یادم رفت از معالم تا کفایه و خارج اصول که هر روز در حوزه ها خوانده میشوند چرا متکفل نظام اقتصادی ما نیست؟
البته فلسفه در قسمت فلسفه های مضاف علوم اعتباری میتونه فعال باشه 
کما اینکه نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی که یک بحث فلسفی است یک اینگونه رویکردی در آن هست.
و اصلا کتاب شهید مطهری به نام نظریه بر اقتصاد اسلامی یکی از ارکانش بر فلسفه و همین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی است. و اصلا در اکثر بررسی شهید مطهری به وفور از نظریه اعتباریات علامه که یک بحث فلسفی است استفاده شده  است از جمله نظام حقوق زن در اسلام و یا بحث جامعه و تاریخ و بسیاری از بحث های ایشان در حیطه باید ها و نباید ها..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی