اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

رمزگشایی حکمت متعالیه از اسرار قرآن

دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۷:۳۳ ق.ظ

تنبیه اول: ذهن انسان خود از سنخ مجردات است ولی در محاذات ماده که قرار می گیرد (چون از دو سنخ مختلف هستند) از طریق حد و ساخت ماهیات از آن، ماده را تفسیر می کند. علم حصولی در واقع همان شناحت ماهوی است که البته مخصوص عالم ماده است و در عوالم غیر مادی مثل عالم مثال و عقل دیگر ماهیت و حدود واسطه ی شناخت نیستند. (چون هم سنخ با نفس هستند).

 

تنبیه دوم: حد در واقع یک مفهوم عدمی است مثل سایه که به شئ نسبت داده می شود ولی حقیقتا نبود نور است. ذهن با سلب آثار دیگر اشیاء، ماهیتی از وجود شئ انتزاع می کند که قابل اثبات و انتساب به دیگر موجودات نیست.

 

تنبیه سوم: ذهن وقتی برهانا توانست احکام ماده را از مجردات تفکیک کند در شناخت حصولی خود از عوالم ماوراء ماده، خواص حدود و ماهیات را نیز از آن ها نفی می کند تا در شناخت آن ها به مغالطه نیفتد.

 

اشاره: آموزه های وحیانی مثل قرآن و روایات در ترسیم عوالم ماورای ماده (با عنوان آخرت اعم از بهشت و جهنم و...) با لحاظ همین هستی شناسی به توصیف پرداخته اند. در قرآن مجید و بسیاری از روایات، بگونه ای پدیده های اخروی تصویر می شوند که منجر به نفی قواعد حاکم بر علم حصولی و احکام ماهیت خواهد شد، بطور مثال انتساب حدود یک ماهیت به ماهیت دیگر باعث از بین رفتن تمایز ماهوی بین اشیاء می شود. عباراتی مانند نهر و جویی از شیر که طعم عسل دارد (انتساب دو مزه به نهر) و یا تجمیع همه طعم های لذت بخش در یک خوراکی و باغ هایی که رودخانه ها از زیر آن ها جاری است و... .

 این عبارت پردازی ساختار های حاکم بر علم حصولی در تمایز ماهوی اشیاء را نفی می کند و همین مسئله قرینه ای است محکم بر لحاظ هستی شناسی حکمت متعالیه در آموزه های وحیانی. علامه طباطبایی با توجه به این قرینه از ظواهر قرآن، آیات مربوط به معاد را در تفسیر شریف المیزان تبیین می کنند.

نظرات  (۹)

چینشت عالی بود آقا مجتبی. من چندبار خوندمش و بسیار لذت بردم.
«ﻫﺰﺍﺭ ﻧﮑﺘه ی ﺑﺎﺭﻳﮏ ﺗﺮ ﺯ ﻣﻮ ﺍﻳﻨﺠﺎﺳﺖ»
<ﮐﻪ ﺁﻳﻪ ﺁﻳﻪ ﺗﻦ ﻣﺤﮑﻤﺎﺕ ﻣﯽ ﻟﺮﺯﺩ
بسیار خوب و عالی
خیلی خوشحال شدم وقتی در اواسط مقاله به نتیجت رسیدم
پاسخ:
ممنون

سلام علیکم

به روز رسانی اخبار فلسفی و عرفانی.

BAERFAN.BLOGFA.COM

یا حق

پاسخ:
سلام. ممنون از زحمتی که می کشید
سلام عزیزه دلم
من دریا دل هستم وب خوبی داری خوشحال میشم به سایتم سربزنی عضو شی منتظر حضور گرمت هستم فیسبوک آزاد شبکه اجتماعی فیس کمپ منتظرت هستم
http://facecamp.ir لطفا فیس کمپ لینک کن
اینم لینک دعوت نامه شخصی عضویت سریع
http://facecamp.ir/signup/invited:b8d64df13d04b45a616a161e2dd69359
لطفا از کمپ چت هم دیدن فرمایید www.campchat.ir
ثبت در وزارت ارشاد
با سلام .
اگر مایلید وبلاگ بنده که با نام لقاء الله (www.leghaellah.blog.ir) به تازگی ساخته شده است را لینک بفرمایید .
با تشکر
۱۵ بهمن ۹۳ ، ۲۲:۵۹ مجتبی جمعیان
خیلی عالی بود
بسیار زیبا شرح شد 

خوشحالم ارینکه هنوز انسان هایی که رشحات حگمت درشون باشه وجود دارند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی