اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

علم و فلسفه

يكشنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۳۷ ب.ظ

می گوید: «در طول تاریخ، مسائلی که انسان ها نتوانستند با علم توضیح دهند، اسمش را گذاشتند فلسفه! از نظر من هیچ فلسفه ای وجود ندارد و هر چه خارج از علم است، خرافه است».

می گویم: اما همین جمله ای که گفتید خودش خارج از علم و در چارچوب فلسفه است!

۹۴/۰۱/۰۲ موافقین ۳
مصطفی رضوانی

علم تجربی

علم گرایی

نظرات  (۳)

این اشکال اشتباه است. بارها هم گفته و نوشته شده.
خلط اشکار معرفت درجه اول و درجه دوم است. در معرفت درجه دو موضوع سخن خود معرفت است و نه متعلق آن و لذا از ضوابط لازم الرعایه در معارف درجه اول بی نیاز است.
گفتنی های دیگری هم هست که فعلا بماند.


پاسخ:
اطلاق و جزمیّت این جمله: «هر چه خارج از علم است، خرافه است» همه چیز را بی‌معنا می‌کند. 
اگر برای خودتان بریدید و دوختید، که هیچ
ولی اگر روی متن سخن می‌گویید ما با چنین اطلاقی طرفیم..
در معرفت درجه دوم، ماهیت معرفت تغییری نمی‌کند، بل موضوعش تغییر می‌کند. اگر معرفتی را نشان دهید که ساینتیفیک نباشد، لاجرم خرافه است و تعارفی هم نداریم.. ضوابط معرفت، مصوّبات مجمع عقلا نیست که دور هم بنشینند و بگویند قرارداد می‌کنیم فلان ضابطه در معارف درجه اول لازم الرعایه است و در درجه دوم جائز الترک است! 
مثلا در نظر بگیرید این اشکال بدوی خنده آور را که مکررا در آثار اقایان خطاب به هیوم  تکرار می شود: آیا به شکت هم شک داری؟
 

صدق گزاره های فلسفی مستلزم خود شمول بودن آنها نیست مثلا وقتی شما این عبارت را بکار می برید که همه چیز در حال تغییر است لازم درستی این اِخبار به در حرکت بودن به معنای تغییر مفهوم خود این جمله نیست که موجب نقض اصل کلی حرکت باشد.
پاسخ:
فضای فلسفه اسلامی را با فلسفه غرب مخلوط می‌کنید، یا دانسته و یا نادانسته..
تمام چارچوب و آب و رنگ این مکان مجازی حکایت می‌کند که اینجا از فلسفه اسلامی سخن می‌گوییم و بس.

فلسفه اگر «هستی شناسی برهانی» است، هیچ نقطه‌ای از هستی را نمی‌توانید از دایره‌ی شمولش خارج کنید | گزاره‌هایی که از محمولات کلی، ذاتی و ضروری برخوردارند، هستی‌شمول اند | خود و ناخودی درمیان نیست | خودشمول دیگر چه صیغه‌ای است؟ | هرچه هست، از آن جهت که هست این محمول را داراست..

سخن از مفهوم بما هو مفهوم، بحثی فلسفی نیست | اگر به این اعتبار، احکامی پیدا کند و محمولاتی بگیرد، همه خارج از فلسفه اند | و در آن وادی، هرچقدر دلتان بخواهد می‌توانید برایش درجه اعتبار کنید.. درجه اول، درجه دوم، درجه دهم.. خدا را چه دیدید، شاید حتی درجه بیستم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی