اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

روش ها

جمعه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۳۵ ب.ظ

1- با روش نقلی نمی توان بر 180 درجه بودن زوایای داخلی مثلث دلیل آورد، زیرا این مسئله ای عقلی و ریاضی است.

2- با روش استقرای ریاضی نمی توان تعداد جنگ های اسکندر مقدونی را حدس زد.. زیرا این مسئله ای نقلی و تاریخی است.

3- با روش عقلی محض نمی توان به این رسید که از ترکیب کلر و سدیم، نمک طعام به دست می آید.. زیرا این پدیده ای تجربی است.

4- با روش تجربی نمی توان مبدأ و مقصد عالَم را اثبات کرد؛ نمی توان در باب وجود خدا، ضرورت علّی/ معلولی و حقایق ریاضی اظهار نظر کرد. زیرا این ها مسائلی عقلی و ماورای تجربه و حس اند.

 

***

این روش است که میانداری می کند؛ این روش است که حوزه و گستره ی ورود به محتوا را مشخص می کند. یک فیلسوف بما هو فیلسوف، نفیا و اثباتا نمی تواند درباره مسائل تاریخی و نقلی اظهار نظر کند. به همین ترتیب یک پزشک جرّاح، یک متخصص بیولوژیست، یک حقوقدان، یک شاعر و ادیب، یک استیون هاوکینگ، یک ریچارد داوکینز و خلاصه یک غیرفیلسوف نمی تواند و نباید در باب وجود خدا (نفیا و اثباتا.. به تصدیق یا به انکار) اظهار نظر کند.

روش تجربی تنها به فیزیک دسترسی دارد، نه بیشتر.. این روش عقلی یا مکاشفه حضوری است که می تواند به لایه هایی از متافیزیک دست پیدا کند و بس. یعنی حتی اگر قرار باشد خدا انکار شود این شأن «آزمون و خطای تجربی» نیست..

نظرات  (۹)

۱۷ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۴۴ مجله اینترنتی پامپا
حیات آدمی در دنیا همچون حبابی است در سطح دریا .
جان راسکن
مجله اینترنتی پامپا
http://magazine.pampa.ir
۱۷ شهریور ۹۳ ، ۰۹:۵۵ سید مجتبی امین
فکر می کنم اگر بخواهیم برای این مغالطه ی خلط متدها و روش های علمی، محملی بیابیم مربوط به دوران انحطاط کلیساست که موضوع به عنوان یک پدیده از کرسی های درسی کلیسا (اسکولاستیک) پس از مدرنیته بصورت ناقص وارد دانشگاه شد و با همان روش علوم تجربی، مسیحیت نقد و بررسی شد و البته که تاب مقاومت نیاورد. (بگذریم از این که عقبه ی برهانی مسیحیت نیز محکم نیست به نسبت جهان بینی توحیدی اسلام)
این اتفاق در سده ی اخیر در دانشگاه های کشور خودمان نیز افتاد و خروجی اش شد مهندس بازرگان و دکتر شریعتی که با متد تجربی در طبیعیات و علوم انسانی دین را بازخوانی کردند و به تفسیر و تأویل پرداختند.
و اگر نبودند امثال امام خمینی و علامه ی طباطبایی و شاگردان ایشان معلوم نبود این مغالطه چه بلایی سر اسلام می آورد.
در یک جمله شاید بتوان از بین رفتن متانت علمی و تفکیک ساحت های علمی مختلف در علوم جدید را پراگماتیسم دانست. افق منفعت ابزاری (صنعت و تکنولوژی) طومار بحث های نظری را به هم پیچید. چه به بهانه ی انرژی (بمب اتم) باشد چه به بهانه ی انقلاب های مدنی (استعمار نو) و این عبارت اخرای سیاست زدگی علم است و البته سیاست زدگی غیر از کارآمدی است.
ببخشید زیاد شد ولی متن هایی که می نویسید واقعا پتانسیل بحث زیادی دارد. این جا هم که پاتوق است دیگر
  :)) 

پاسخ:
عالی بود.. مچکر
برادر گرامی سلام علیکم
با مطلب "عدالت با کاپشن پوشی محقق می شود؟!!"
پاسخ با توجه به روایت امام رضا(ع) در خدمتیم.
ما را از نظراتتان محروم نفرمایید.
التماس دعا
مستفیض شدیم..مجددا
۲۷ شهریور ۹۳ ، ۱۵:۰۵ حکیم جوادی املی
سلام
با مطلب "رسالت اخلاق:حیوان باشیم نه کلب جسم باشیم نه جماد نامی باشیم نه نماد" و همچنین "گفت محی الدین که حیوان شو اگر خواهی کمال" در خدمتتان هستیم....
۰۲ مهر ۹۳ ، ۲۱:۵۳ روح الله صادقی

بسم الله الرحمن الرحیم

جامع ترین برنامه از تمام دروس فلسفه و عرفان اساتید حوزه علمیه قم

(سال 93-94)

arefane.blog.ir :منبع

  یا حق

 

سلام علیکم.بنده با موضوع«عشق در کلام اهل بیت علیهم السلام» به روزم.جوابی است کوتاه به جهالی که بر عشق تاخته اند و آنرا ذاتا منفور دانسته اند.منتظر حضورتان هستم
دیر به دیر می‌نویسید؟ چرا؟
سلام علیکم.نوشته هست در وبلاگ بنده در مورد تجرد روح.پاسخی به سخنان برادران تفکیکی.خوشحال می شویم از حضورتان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی