اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

در کلام امیرالمومنین علی علیه السلام جملات و فصولی هست که علوم استدلالی دائر بین فلاسفه و متکلمین نیز تا قرن­ها قادر به تفسیر و توجیه آن نبوده­اند، جز به شکل تأویل و برگرداندن کلام (چه برسد به عامّه­ی اصحاب و بزرگان صدر اسلام یا عقول بسیط و اذهان مشوب به وهم و خیالِ عوام). تا این که در قرون اخیر بعضی از علماء توانستند برخی از این گره ها را باز کنند و به کشف لایه های پنهان این سخنان بپردازند. و این از ثمرات و برکات حکمت متعالیه بوده است. مانند این سخنان:

  • کمال توحید، نفی صفات است.
  • هیچ عقلی به خدا احاطه پیدا نمی­کند.
  • وحدت خدا، وحدت عددی نیست.
  • خدا، دلیل خودش است و با غیر از خود شناخته نمی شود.
  • همه ما سوی الله با او شناخته می­شوند.

این سخنان، به هیچ وجه گزاف و بی­ضابطه نیستند و حاکی از یک جهان­بینی عمیق عقلانی و فراعقلانی­اند. اما عموم متدیّنین، به جای تعمق در این سخنان، به عقائد ظنّی و وهمی خویش اکتفاء کرده­اند..

 

علامه طباطبایی، کتاب انسان و عقیده، ص302.

[أنّ فی کلامه علیه السّلام جملا و فصولا لم تکن العلوم الاستدلالیّة التی کانت دائرة بین السلف من علماء المسلمین، من متکلّمیهم و فلاسفتهم و غیرهم، قادرة على تفسیرها و توجیهها، إلّا بضروب من التأویل و اللفّ و الدوران، إلى أن تمکّن العلماء فی العصور الأخیرة من حلّ عقد عدّة من المسائل الحقیقیّة و کشف القناع عن کثیر منها .. و ذلک ککلامه علیه السّلام فی أنّ کمال التوحید نفی الصفات، و أنّ اللّه لا یحیط به عقل، و أنّ اللّه لیس بواحد بالعدد، و أنّ اللّه هو الدلیل على نفسه، لا یعرف بغیره، و کلّ ما سواه معروف به و غیر ذلک ..

و إذا کان الأمر کذلک فمن هو الذی یتوقّع منه، أو یؤمّل فیه، من قدّماء الباحثین، أو الرواة فی صدر الإسلام أن یکون محیطا بعامّة الحقائق، و مدرکا لها بهذا العمق یودّعها فی أوجز کلام، ثمّ ینسبها إلیه علیه السّلام].

نظرات  (۱)

۲۲ دی ۹۲ ، ۱۴:۳۱ هـــ ورانه
و حق هم همین است...
در کتاب سیری در نهج البلاغه مرحوم مطهری خواندم که « علی(ع)، مبتکر وحدت حقه است...»

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی