اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

فلسفه وحی محور

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۱:۳۶ ق.ظ

نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین احمد فربهی

استاد علوم معقول در حوزه علمیّه قم

چکیده:

اندیشه‌های زیربنایی را باید حلّ کرد زیرا نوع زندگی و نظام‌های فردی و اجتماعیِ انسان، متوقّف بر آن­هاست و باید به گونه‌ای حلّ کرد که بتوان از آن‌ها دفاع نمود و حتی‌الامکان بتوان به معرفتی تحلیلی دست یافت؛ هم‌چنین پس از پذیرش یک منبع خطاناپذیر، باید اندیشه‌های زیربنایی و روش‌های بررسی آن‌را بازخوانی و بازسازی نمود و در این راه باید به بررسی همه‌ی اندیشه‌ها و اندیشمندانی که سخنان شان تناسب موضوعی با اندیشه‌های زیربناییِ ما دارد پرداخت؛ بدون شک این امر احتیاج به تنظیم نظامی آموزشی دارد.


دریافت کنید | نسخه PDF

نظرات  (۳)

سلام
ممنون که بالاخره یک نفر روی ضرورتهای فلسفه کار کرد.
اما جای یک ضرورت مهم خالی بود ،که البته شما تو قسمت آموزشی اشاره ای فرمودید.
6-ضرورت کاربردی کردن فلسفه در جامعه
شما توی قسمت رمان نویسی اشاره کردید.به نظرمن اگه روی این ضرورت کار بشه بسیاری از مشکلات فلسفه حل میشه و بنیادهای اعتقادی محکم میشه!
اگرچه گرایش افراد به علوم را یک خصوصیت فردی نیز می دانم.
به هر حال ممنون استفاده کردیم.
شما که سری تو سرا دارید یک پیشنهاد دیگه می کنم اگه حوزه بتونه بصورت ریز و جزئی روی 5اصل شما و شاید اصل اخیر کار کنه فلسفه از مهجوریت در میاد!
پاسخ:
سلام.. مطلبی که تذکر دادید بسیار مهمه و در فرمایشات برخی بزرگان ما به طور برجسته ای وارد شده مثل علامه طباطبایی، علامه جعفری، آیت الله خامنه ای، آیت الله جوادی و دیگران..
بله، فلسفه ما باید امتداد عملی پیدا کنه تا از مهجوریت دربیاد و متاسفانه فلسفه ما از این جهت ناقصه.
۱۲ اسفند ۹۲ ، ۰۳:۰۸ هـــ ورانه
سلام علیکم
استفاده کردیم
دست مریزاد...
پاسخ:
سلام.. مچکر
اگر جمع بندی های اینچنین از اساتید دیگر در اختیار داشتید
ممنون می شم متنش رو به من هم بدید
یک سوال 
شما نگاه بکنید به کلمه فلسفه وحی محور که اسم مقاله شما است این دو اسم با هم دیگر از لحاظ روشی بمتفاوت است فلسفه علمی است که روش عقلانی را می طلبد ولی از سوی دیگر وحی مباحث نقلی است، البته این دو به صورت کلی از یکدیگر متباین نیستندبه صورتی که ما با روشی فلسفی خدا را اثبات می کنیم نبوت عامه را اثبات میکنیم و او را با استدلالات عقلی یک مخبر صادق معرفی میکنیم  بعد با نقل پی به نبوت خاصه می بریم و با روش های نقلی همان وحی خطا ناپذیر را پیدا می کنیم و آن را می پذیریم حال از اینجا به بعد هرچه آن وحی و معرفان و مبینان آن برای ما گفتند و تبیین کردند، سمعا و طاعتا!
البته با توجه به مطالبی مثل احادیثی که از مخبران صادق نقل شده است که احادیث که ما بیان م بیان می کنیم دارای مفاهیمی است که آن مفاهیم وابسته به مخاطب حدیث ،شرایط جامعه وn تا فاکتور دیگر که قسمتی از تشخیص ان به عهده متکلمین و فقهاست و قسمتی هم به عهده فلاسفه که البته وردو فلسفه در اینجا را منکر نیستیم امام بحث آنجاست که اخباررسیده از منبع خطا ناپذیر که صریحا چیزی را می گوید، دیگر نیاز به کند وکاو فلسفی نیست .
کما آنطور که عده ای از فلاسفه وقتی بجای می رسیدند که دیگر نمی توانستند با مشی فلسفی جلو برودند میگفتند که چون صادق مصدق این را گفته می پذیریم یا همانطور که در آخر خیلی از فلاسفه رجوع میکنند به مشکات نبوت ، خوب اگر ما به حرف صادق مصدق یقین داریم این دیگر چه کاری است که در مفاهیمی که خود مخبر صادق به صراحتا چیزی را نقل کرده برویم کلی استدلالات غامض و پیچیده بچنیم  و تازه در جا هایی که بدان نمی رسیم بگوییم چون پیغمبر گفته می پذیریم .(به نظر بنده کمی نشانه های نقض غرض در آن دیده می شود)
پاسخ:
تفاوتی هست میان وحی و نقل..
وحی یک منبع خطاناپذیر است اما فهم ما از نقل خطاناپذیر نیست..
و راه این خطاها تنها زمانی بسته می شود که در باب نقل ها به صورت عقلانی و تحلیلی کنکاش کنیم. یعنی هرچند روش گردآوری گزاره های اعتقادی نقلی باشد، اما روش داوری آن باید تعقّلی و برهانی باشد.

اما در برخی مسائل که دست عقل کوتاه است و عقل هیچ اظهار نظری ـ نفیا و اثباتا ـ ندارد، می توان بر دلیل نقلی اعتماد کرد و از راه های عقلایی فهم متن (در ظهورگیری؛ انضمام مطلق و مقیّد؛ فحص از مخصّصات و...) استفاده نمود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی