اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

اسطرلاب خدا

جمعه, ۲۰ دی ۱۳۹۲، ۰۴:۰۵ ق.ظ

پاتوق حکمت

۹۲/۱۰/۲۰ موافقین ۲

نظرات  (۳)

۲۲ دی ۹۲ ، ۱۴:۲۵ هـــ ورانه
آن هنگام که شیخ الرئیس به عنوان یک طبیب با عشق رایج  انسانی مواجه می‌شود،‌البته آن را یک جذبه‌ی مالیخولیایی ناشی از وابستگی بی‌قید یک انسان به انسان دیگر می‌داند. وی این عشق را یک حالت روانی همراه با عواض جسمانی بر می‌شمرد و بر این باور است انسان به دست خود به این حالت دچار می‌گردد.
اما...
آن‌جا که عشق لباس عقلانی می‌پوشد و از معنای رایج عرفی‌اش بالاتر می‌رود و ابن سینا به عنوان یک فیلسوف ظاهر می‌شود، اوضاع از قرار دیگری است؛ او عشق را « ابتهاج به حضور ذات» تعریف می‌کند و با موازنه بین کمال و ادراک به بیان مراتب عشق می پردازد. ابن سینا خاطر نشان می‌کند با توجه به این که بیشترین کمال ازآن حق سبحان است و البته قوی ترین مدرِک هموست، فلذا بالاترین مراتب عشق در عالم ربوبی است. او در نمط تاسع اشارات فرموده است: « أجل مبتهج لشیء هو الاول بذاته لأن أشد الاشیاء ادراکا لأشد الاشیا کمالا...»
دومین مرتبه‌ی عشق در نظر او،‌ عشق جواهر عقلانی به ذات خدا و سپس به ذات خودشان می‌باشد. و به همین صورت مراتب را تبین می‌کند تا برسد به این تصریح که عشق در عالم هستی، نه فقط در نوع انسان که در تمام موجودات ساری است...
لذا باید دقت کرد که نظرات ابن سینا در قانون و رسالة فی الماهیة‌ العشق، چیزی غیر از آراء حکمی اوست.

و الله اعلم
پاسخ:
بله، سخن شما درسته
وقتی متن پست رو می خوندم (که آقای کریم زمانی ذیل شعر مولوی آورده) به ذهنم رسید که ارسطو و شیخ الرئیس را در طرفی نهادن و مولوی را در طرف دیگر قرار دادن درست نیست. بلکه هر دو هم به عشق نما نظر داشته اند (که خود مولوی می گوید: عشق هایی کز پی رنگی بود، عشق نبود عاقبت ننگی بود) و هم به عشق (که شیخ الرئیس نیز مطابق بیانی که نقل کردید به آن قائل بوده است).
۲۲ دی ۹۲ ، ۱۵:۳۸ الیاس زند
سلام علیکم.
نه اینکه فلسفه نخوانده باشم، خوانده ام، اما تسلط کامل بر آن ندارم.
در حال تحقیق و تعلم بیشتر این علم هستم، مخصوصاً فلسفه ی غرب.
خلاصه ی کلام اینکه تارنمای پر محتوایی دارید، سعی میکنم در محضر شما بیش از پیش فلسفه و عرفان بیاموزم.
اگر به روز شدید خوشحال میشوم من رو هم با خبر کنید.

پاسخ:
سلام 
با حجم شبهات و فعالیت هایی که از سوی جریان های ضدفلسفه از یک طرف و جریان روشنفکری از طرف دیگر پیگیری می شود، به امید خدا قصد داریم به روز باشیم و دچار کندی و خستگی نشویم. حضور امثال شما نیز مایه ی دلگرمی است.
برای با خبر شدن از پست ها می تونید از خبرخوان RSS بلاگ استفاده کنید که فعال است.
با سلام بحث بحث خوبی است فقط یک نکته: بحث را باز کنید به عنوان مثال خودتان طرح سوال کنید یا نظر خود را بگویید و ....
پاسخ:
سلام ممنون از نظرتان
روال کار ما همین است هرچند هنوز استقرار پیدا نکرده ایم و یک هفته از شروع کار می گذرد. البته تمرکز ما بر انتشار محتواهای اصیل و معیار است نه اظهار نظرات شخصی مان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی