اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

جهله ی صوفیه چه می گفتند؟

سه شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۴۷ ق.ظ

آیا وحدت وجود به این معنی است که خدا «مجموعه ی اشیاء» است؟

 

در حکمت متعالیه بحثی هست تحت عنوان «وجود قیّومی و وجود ربطی» که مقدمه ی مهمی در خداشناسی است. طبق فرمایش امام علی علیه السلام ملاک معلولیّت یک شیء، قائم به غیر بودن آن است: «کل قائم فی سواه معلول».. فلاسفه در این مقام از معرفت، خدای متعال را ـ به جهت ربطی بودن اشیاء ـ قیّوم همه ی اشیاء و اشیاء را وجه، ظهور، تجلّی و اسم خدا دانسته اند..

در این فضا ممکن است کسی تصوّر کند که خدا صرفا مجموعه ی همین اشیاء است و قائل به این شود که خدای متعال غیر از این مجموعه چیز دیگری نیست، به همین جهت فلاسفه تصریح می کنند که توحیدِ کامل، جمع بین قیّومیّت خدا نسبت به اشیاء (جمع خدا و اشیاء) و جدا کردن خدا از خلایق (تفرقه ی خدا و اشیاء) است، که در کتب روایی و عرفانی ما تحت عنوان «الجمع بین الجمع و التفرقه» آمده است.

جالب این است که برخی از صوفیان نادان، که شهودشان ناقص و معرفتشان از منابع وحی الهی تهی بوده، گمان کرده اند که خدای متعال چیزی جز مجموعه ی عالَم نیست؛ مرحوم ملاصدرا با عبارات گزنده ای بر این عدّه از افراد خرده می گیرد:

«إنّ بعض الجهلة من المتصوفین المقلّدین الذین لم یحصلوا طریق العلماء العرفاء و لم یبلغوا مقام العرفان، توهّموا ـ لضعف عقولهم و وهن عقیدتهم و غلبة سلطان الوهم على نفوسهم ـ أن لا تحقّقَ بالفعل للذّات الأحدیة.. مجرّدةً عن المظاهر و المجالی، بل المتحقّق هو عالَم الصورة و قواها الروحانیة و الحسیة و الله هو الظاهر المجموع لا بدونه.. و ذلک القول کفر فضیح و زندقة صرفة لا یتفوّه به من له أدنى مرتبة من العلم».

[اسفار اربعه، ج2، ص346]

همچنین اگر کسی تصوّر کند که هرکدام از اشیاء، خدا هستند نیز تصوّری باطل پیدا کرده.. مرحوم ملاهادی سبزواری ذیل قاعده ی معروف «بسیط الحقیقه» چنین می گوید:

«ثمّ من الأوهام العامیه أنّ معنی قولهم هذا (أی: بسیط الحقیقة کل الأشیاء و لیس بشیء منها) إنّ کل شیء هو الله تعالی و هذا وهم شنیع و کفر فضیع».

[تعلیقه بر شواهد الربوبیه، ص464]

ملاهادی می گوید این برداشتی عوامانه از قاعده ی بسیط الحقیقه است که تصوّر کنیم هر شیئی خداست، بلکه این توهّمی شنیع و کفری آشکار است. لسان قاعده می گوید: بسیط الحقیقه، کل اشیاء است نه این که هر شیئی بسیط الحقیقه است! و طبق آن چه گفتیم، بین «بسیط الحقیقه» و «اشیاء» رابطه ی قیّومیت برقرار است نه رابطه ی کل و جزء.

پس: نه خدا «همه ی اشیاء» است، نه «هر کدام از اشیاء» خدایند.. متأسفانه برخی از افراد همین تصوّرات و برداشت های غلط را به عرفا و فلاسفه نسبت می دهند و ظاهرا در زمان خود ملاصدرا نیز چنین افراد نادانی وجود داشته اند، زیرا وی بلافاصله پس از این که جهله ی صوفیه را به جهت داشتن چنین تصوّری تقبیح می کند، این گونه ادامه می دهد: «و نسبةُ هذا الأمر إلی أکابر الصوفیه و روسائهم إفتراء محض و إفک عظیم یتحاشی عنه أسرارهم و ضمائرهم».

یعنی نسبت دادن «همه خدایی» (که برداشت ناقص عده ای از صوفیان نادان و عوام بوده است) به همه ی عرفا و فلاسفه یک إفتراء و تهمت بزرگ است که باطن و سریره ی آن بزرگان از چنین حرف هایی به وحشت می افتد، و به بیان آن مَثَل قدیمی: این نسبت های ناروا و حرف های بی ربط، تن فلاسفه و عرفا را در گور می لرزاند..

 

پ.ن

در کتاب «تمهیدالقواعد» که از جمله اولین کتاب‌های تحصیلی عرفان در حوزه‌های علمیه است چنین آمده: [لابد له من الجمع بین «التفرقة و الجمع» و التنزیه عن «التنزیه و التشبیه» کما هو مقتضی حقیقة التوحید حسب ما نبّه علیه الصادق علیه‌السلام: ان الجمع بلاتفرقة زندقة و التفرقة بدون الجمع تعطیل و الجمع بینهما توحید]. فی اثبات وحدت الوجود، ص115.

ملاصدرا می گوید که این مطلب را از عبارات و روایات بلندمرتبه ی شیعه استفاده کرده است:

«و هذا الّذی اظهرنا مما یفصح عنه أخبار العصمة و آثار الولایة کما قالوا علیهم السّلام: توحیده تمیزه عن خلقه و حکم التمیز بینونة صفة لا بینونة عزلة | خارج عن الاشیاء لا بمزایلة | داخل فى الاشیاء لا بالممازجة | خارج عن الاشیاء لا کخروج شی‏ء عن شی‏ء | داخل فى الاشیاء لا کدخول شی‏ء فى شی‏ء | بان عن الاشیاء بالقهر لها، و بانت الاشیاء عنه بالخضوع له | فافهم ان شاء اللّه».

نظرات  (۲)

سلام علیکم
آقاجان جزاکم الله 
استفاده کردیم.
مطلب مفید و جامعی بود.
التماس دعا
با سلام و عرض ادب اینکه فرمودید : جدا کردن خدا از خلایق (تفرقه ی خدا و اشیاء) است
منظور حضرت حق در مقام احدیت است که هیچ اسم و رسم و اسما صفاتی در آن مقام نیست و اینکه فرمودید:

جمع بین قیّومیّت خدا نسبت به اشیاء (جمع خدا و اشیاء)
منظور مقام واحدیت است که تفصیل اسما صفات خداوند است و اشیا در این مقام به ظهوراشان به وسیله حضرت حق است؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی