اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

ضدّ

شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۴:۵۳ ق.ظ

همان گونه که خدای متعال، مثل و مانند ندارد، ضدّ و نقیض هم ندارد. 

حال به دو تفسیر از این جمله توجّه کنید:

متکلّمین: چیزی به نام «ضدیت» امری است که خدا آن را پدید آورده..

پس شامل خود او نمی شود.

فـلاسفه: خدای متعال وجود محض است، و ضدّ او یعنی عدم..

[وجود  عدم].

پ.ن

هرچند، هردوی این سخنان درست اند

اما میانشان فاصله­ای است

از جدل تا برهان..

نظرات  (۲)

این دو نظر گرچه می خواهند به یک نتیجه برسند ولی به قول شاعر خال مه رویان سیاه و دانه فلفل سیاه هر دو جان سوزند و اما این کجا و آن کجــــــــــــــــــــــا!
اگر کسی با دید متکلمین بخواهد برود جلو شاید ازش مساله شر در در بیاید،  که حالا هر چی بگو که آقایان شر مساله ای است عدمی و خداوند خالق عدم نیست یا اصلا خلق به عدم تعلق نمیگیرد. چون نمی تواند با این نوع دستگاه فکری این مساله را بفهمد نمی تواند این مساله را تلقی کند!
برادر گرامی سلام علیکم
عیدتان مبارک

به نظرم در اینجا جای نظر نغز عرفا که چندان بی ربط هم با این
مطلبتان نیست ، خالی است.
ابتدا آن را جناب خراز فرموده است و حقیر در آثار جناب محیی الدین
از فتوحات گرفته تا فصوص ، ده ها بار دیده ام که آن را نقل کرده است و آن این است:

از بو سعید خرّاز (از عرفای قرن سوم) پرسیدند که خداوند را چگونه شناختی ؟ وی در پاسخ گفت: «عرفته بجمعه بین الضدین» یعنی او را شناختم از آنجا که دردار وجود، جمع میان اضداد کرده است و ذات او ضد و مثل ندارد. از او پرسیدند آیا بینّه ای از قرآن داری؟ گفت آری و این آیه را تلاوت کرد: «هو الاوّل و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیء علیم»

التماس دعا
پاسخ:
سلام.. نوروزتان پربرکت
ممنون از نظرتون - با آرزوی توفیق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی