ضدّ
شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۴:۵۳ ق.ظ
همان گونه که خدای متعال، مثل و مانند ندارد، ضدّ و نقیض هم ندارد.
حال به دو تفسیر از این جمله توجّه کنید:
متکلّمین: چیزی به نام «ضدیت» امری است که خدا آن را پدید آورده..
پس شامل خود او نمی شود.
فـلاسفه: خدای متعال وجود محض است، و ضدّ او یعنی عدم..
[وجود ≠ عدم].
پ.ن
هرچند، هردوی این سخنان درست اند
اما میانشان فاصلهای است
از جدل تا برهان..
۹۲/۱۲/۲۴
اگر کسی با دید متکلمین بخواهد برود جلو شاید ازش مساله شر در در بیاید، که حالا هر چی بگو که آقایان شر مساله ای است عدمی و خداوند خالق عدم نیست یا اصلا خلق به عدم تعلق نمیگیرد. چون نمی تواند با این نوع دستگاه فکری این مساله را بفهمد نمی تواند این مساله را تلقی کند!