اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

از فیزیک یونان تا فیزیک اینشتین

پنجشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۵:۴۸ ق.ظ

حکمت الهى مشرق زمین سرمایه عظیم و گرانبهایى است که در پرتوى اشعّه تابناک اسلام به وجود آمده و به بشریّت اهداء گردیده است. اما افسوس که تنها عده قلیل و بسیار محدودى عمیقانه با این سرمایه عظیم آشنا هستند و از ناحیه بی خبران و دشمنان متعصّب بر آن، ستم ها شده است. عده‏اى که اطلاعاتشان از فلسفه قدیم عموما از حدود افلاک تسعه و عقول عشره تجاوز نمى‏کند، و چون فقط نام آن را شنیده و یا اگر به کتاب ها مراجعه کرده‏اند چیزى از آن سر در نیاورده‏اند، خیال کرده‏اند فلسفه اسلامى همان است که درباره افلاک تسعه و عقول عشره بحث مى‏کند، و چون امروز بى‏اساسى نظریّه افلاک روشن شده پس آنها مى‏توانند گردن‏ برافرازند و خود را از فارابى و بوعلى و صدرالمتألّهین برتر شمارند. آرى، این عده مى‏پندارند حکمت الهى اسلامى همان فلسفه قدیم یونانیان است و چیز علاوه‏اى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است. اینان، نفهمیده یا فهمیده، جنایت عظیمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتکب مى‏گردند. حکمت اسلامى با فلسفه یونان همان اندازه متفاوت است که فیزیک اینشتین با فیزیک یونان.

مرتضی مطهری

مجموعه آثار، ج1 (عدل الهی)، ص112.

نظرات  (۳)

 برادر گرامی سلام علیکم
با مقاله مهم"تمثیل آینه و شخص ناظر در آن در بیان تجربه
وحدت وجود 1" در خدمتیم.
ما را از نظراتتان محروم نفرمایید.
التماس دعا                 
سلام علیکم
برای فهم تمایز فلسفه یونان با حکمت یونان بیان نظرات امام راحل
عظیم الشان در این خصوص بسیار کارساز و ایضا جالب است.

امام راحل(ره):

 هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف مبدأ و معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و عرفاء شامخ این ملت است، درست تصدیق می‏کند که این معارف از نور معارف قرآن شریف و احادیث نبیّ ختمی و اهل بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده‏اند. آن وقت می‏فهمد که حکمت و عرفان اسلامی از یونان و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد. بلی، بعضی از حکمای اسلام، به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل شیخ الرئیس(بو علی سینا)؛ ولی حکمت شیخ (بوعلی) در بازار اهل معرفت در باب معرفة الربوبیه و مبدأ و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.

بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله ی اهل معرفت را، به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم است – مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، صدر المتألهین (ملاصدرا) قدّس سرّه، و تلمیذ بزرگوار او، فیض کاشانی قدّس سرّه، و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سرّه -؛ و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیّه و احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس (مخالفین) هر حکمتی را به یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.

(آداب الصلاة، امام خمینی کبیر، ص 304)

 

سخنی که زبانزد بعضی است که این فلسفه از یونان اخذ شده، غلط است، کی فلاسفه یونان از این حرفها سر درآورده و چه کسی سراغی از این حرفها در کتب آنها دارد. این حرفها در کتب آنها نبوده و نخواهد بود. بهترین کتاب فلسفی آنها اثولوجیا است که دارای مختصری از معارف بوده و بقیه‏اش طبیعیات است. بلى شفاى‏ شیخ، فلسفه یونانى است و در آن هم این حرفها نیست.

(تقریرات فلسفه امام خمینی، ج 1، ص 87)

 

فلسفه ارسطو با فلسفه ای که بعد از اسلام پیدا شده است فاصله اش زمین تا آسمان است، در عین حالی که بسیار ارزشمند است؛ در عین حالی که شیخ الرئیس راجع به منطق ارسطو می گوید که تاکنون کسی نتوانسته در او خدشه ای بکند یا اضافه ای بکند، در عین حال فلسفه را وقتی ملاحظه میکنیم، فلسفه اسلامی با آن فلسفه قبل از اسلام زمین تا آسمان فرق دارد.

(صحیفه امام خمینی کبیر، ج 18، ص 263)

التماس دعا
پاسخ:
بسیار ممنون
بالاخره علوم از یک جایی نشات می گیره که البته عقل انسانی است!حالا نمی دونم، چه حساسیتی است که فلسفه را به اسلامی و یونانی و... تقسیم می کنند!؟
به نظر من فلسفه چون با چرایی سرو کار داره آغازش از آدم ابوالبشر شروع میشه که گفت چرا این میوه را نخورم! و چون هر علمی در طول زمان پیشرفت میکنه و اسلام خاتم دینها بود ؛پس فلسفه اسلامی دنباله ی همون فلسفه یونانی است ولی کاملتر!
مثل خط وخیلی چیزای دیگه...
پاسخ:
درسته.. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی