اشارات و تنبیهات

اشارات و تنبیهات
آخرین مطالب
آخرین نظرات

کسانی بین ما هستند که در تعلّق به مناسک دینی از همه جلو افتاده اند، مدعی قرآن و عترت اند، سایت ها و کتاب هایشان با «شرّقا و غرّبا فلن تجدانِ علماً صحیحا ...» و این سنخ احادیث آغاز می­شود، اگر کسی بخواهد با انحرافات دینی و رسوم خرافی مبارزه کند اینها به اسم دفاع از مکتب قرآن و عترت جلویشان می­ایستند، با اهل فلسفه و حکمت درشتی می­کنند و رفتارهای دیگری که می دانید و می دانم.

نتیجه­ی این رویکرد چه بوده است؟ ... این که با همان دریافت های عوامانه تا آخر عمر زندگی کردیم؛ این که هر کس خواست اندیشه های عمیق دینی (که معلّم آن ها اهل بیت علیهم السلام بوده اند) را بیان کند، با قشری گری و ظاهرگرایی او را معزول از اجتماع و منزوی کردیم، این که بدیهی­ترین اقتضائات عصری و شرایط حادّ جهانی را حتی بعد از 35 سال از تشکیل حکومت اسلامی نفهمیدیم، و این که خودمان نفهمیده و نخواسته همگام با دشمنان اهل بیت، به دور کردن مردم از معارف اهل بیت علیهم السلام پرداختیم.

روزی هشام نزد امام صادق علیه السلام نشسته بود که معاویه بن وهب وارد شد. معاویه بن وهب یک سوال اعتقادی از امام صادق پرسید که نشان می داد نگاهش به خدا سطحی و عوامانه است، از سوال او اینگونه بر می­آمد که خیال می­کند مومنان در بهشت خدا را می­بینند! وقتی این سوال را پرسید، حضرت تبسّمی کرد و فرمود: فلانی! چقدر زشت است برای یک مرد! که از او هفتاد هشتاد سال بگذرد، در مُلک خدا زندگی کند و از نعمت­هایش بهره­مند گردد، اما معرفتش به خدا زیاد و عمیق نشود.

 

متن حدیث را بخوانید..

«عن هشام قال: کنتُ عند الصادق جعفر بن محمد علیهما السلام إذ دخل علیه معاویة بن وهب وعبد الملک بن أعین، فقال له معاویة بن وهب: یا ابن رسول الله ما تقول فی الخبر الذی رُوِى أنّ رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم رَأى ربَّه على أیِّ صورةٍ رآه؟ وعن الحدیث الذی رووه أن المؤمنین یرون ربّهم فی الجنة على أیّ صورة یرونه. فتبسّم علیه السلام ثم قال: یا فلان ما أقبح بالرجل یأتی علیه سبعون سنة أو ثمانون سنة یعیش فی ملک الله ویأکل من نعمه لا یعرف الله حق معرفته».

کفایة الأثر، الخزاز القمی، ص261.

نظرات  (۴)

با سلام
ممنون از حدیث
در راستای مقاله دانشگاهیم بود
یا علی
سلام علیکم
جزاکم الله خیرا
 

قال الإمام الرضا (ع): (علینا إلقاء الأصول وعلیکم التفریع)
وسائل الشیعة: ج 18، ص 41، ح 52.

قال الامام الصادق ع :

«انما علینا القاء الاصول و علیکم اَن تفرعوا»



۲۹ دی ۹۲ ، ۱۴:۲۴ زهره مهدوی
 سلام
 ممنون از حضورتان
 میلاد رسول اکرم ( ص ) و امام جعفر صادق (ع ) مبارک
 برادر عزیز سلام علیکم
با مطلب""علامه جوادی آملی و فلسفه سکولار!
(نقد مقاله سایت به اصطلاح دارالصادق)""
در خدمتیم.
ما را از نظرهایتان محروم نفرمایید.
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی